I made this widget at MyFlashFetish.com.

Celcom vs Maxis

VS


Di sini saya ingin memberikan hujah-hujah Kenapa Celcom adalah pilihan yang lebih baik dari segi ekonomi, teknologi dan masyarakat: Tapi perkara yang paling penting di sini ialah,sebagai orang Islam dan Melayu kita hendaklah menyokong syarikat bumiputra dan Islam untuk kemajuan umat Islam kita bersama. Kalau kita menggunakan Maxis,yang kita tahu pemiliknya orang yg beragama Hindhu,mungkin duit keuntungan syarikat itu(duit kita)akan dilaburkan ke tempat yang haram contohnya pembinaan kuil mereka.nau'zubillah.

1-Maxis dimiliki oleh Ananda Krishan yang bertopengkan Tun Hanif Omar sebagai Pengerusi Binariang.

2-Maxis lazimnya memberikan kerja kepada orang Tamil/Hindu. Ini adalah fakta dan bukannya cerita yang saya reka. Tak percaya tanya orang yang kerja Maxis. Saya mempunyai kawan di sana dan perhah pergi interview di Maxis dan ini adalah pemantauan saya.'

3-Celcom lazimnya memberikan kerja kepada orang Melayu/Islam. Tetapi malangnya ramai juga "pasanger" di dalam yang bekerja di sini kerana bapa, mak, pakcik, makcik, tok, nenek, tok menakan dan lain-lain lagi orang besar di sana. Macam mana saya tau? Ramai kawan saya yang bapak dia hari manager la district manager la dan tak tau siapa lagi kat TM. Tapi fundamental nya Celcom employs Malays/Muslims. (Unfortunately many of them think it is their right to be therean NOT WORK PROPERLY).

4-Teknologi yang digunakan oleh Maxis ialah GSM900. GSM900 mempunyaikelemahan di mana "network capacity" of GSM900 is not that high. GSM 900base station theoretically can reach a radius of 25 km, but within the 25km you have so many subscribers that you get network congestion. It is a technical limitation that if the base station limit is reached (meaning a certain number of users are in aconversation) the rest cant go through. Nak tau Kenapa Maxis mula bagi SMS kalau ada miss call? Sebabnya ialah GSM900 dah sampai limit. Dah lama dah sampai limit. Dah lebih kurang 5 tahun dah. Tapi orang kita duduk gila gilakan Hotlink la, Maxis coverage bagus la. Unfortunately, from my point of view which is an Engineering in Communication Systems Maxis is bull****. They just packaged it nice, but once you "kupas" the fruit, you find bull****.

5-Celcom menggunkan GSM1800 (selepas merge dengan TM Touch) yang merupakan system yang lebih maju dibandingkan dengan GSM900. Ia adalahteknologi yang di keluarkan atau di cipta kerana GSM900 mempunyai limitasi teknikal seperti yang diterangkan di atas. Oleh kerana GSM 1800 beroperasi di frequensi tinggi iaitu 1800MHz bebanding dengan GSM900(900MHz) maka base station coverage adalah rendah iaitu lebih kurang 5 km. Jadi sekarang saudara dah tau Kenapa dulu ADAm (Time Cell), TM Touch dan DIGI punya coverage tak sehebat Maxis masa awal awal telefon GSM dikeluarkan. Jadi kalau coverage kecil dancapacity tinggi maka peluang untuk "network congested" pun rendah.

6-Celcom sekarang telah mendapat CEO baru iaitu Dato' Shazali. Saya tidak kenal beliau dengan rapat tetapi saya rasa sejak dia menjadi CEO,Celcom telah mengorak langkah untuk mendapat higher subsriber base dengan marketing yang aggresif. Oleh itu marilah kita beri sokongan.

7-MCMC sedang mengkaji "number portability" yang membenarkan kita menukar network provider kita tetapi mengekalkan nombor telefon. Ia adalah satu implimentasi yang akan nyata.Diharapkan ia akan direlisasikan dengan segera kerana di Jepun ia di implimentasikan mulai Januari 2006 dan wajib bagi semua mobile operatorsebelum akhir December 2006. Jadi kita boleh la "Hijrah" ke Celcom bagiyang tidak mahu melepaskan nombor telefon sekarang Sekiranya ada orang yang tersinggung dengancadangan saya sebenarnya tak berapa kisah. Apa yang saya tulis adalah supaya kita menjadi SMART CONSUMER dan tidak di tipu oleh marketing yang berdaya imaginasi tinggi tetapi sebenarnya tidak membawa faedah. p/s:Tapi perkara yang paling penting di sini ialah,sebagai orang Islam dan Melayu kita hendaklah menyokong syarikat bumiputra dan Islam untuk kemajuan umat Islam kita bersama.
Kalau kita menggunakan Maxis,yang kita tahu pemiliknya orang yg beragama Hindhu,mungkin duit keuntungan syarikat itu(duit kita)akan dilaburkan ke tempat yang haram contohnya pembinaan kuil mereka.nau'zubillah. jom2.. pakat ramai2 tukar...

Akhir kalam,selamat berfikir scr mendalam.Semoga Allah mengampuni segala dosa2 kita yg terang2an mahupun yg tersembunyi.InsyaAllah
Wallahua'lam bisowwab.Wallahulmusta'anu 'ala ma tasifun.

5 Comments:

  1. noree said...
    salam...sepatutnya kita lebih menyokong buatan barangan malaysia lebih2 lagi kita anak malaysia kan..k jgn lupa komen dalam blog akk tau!!!
    ilham suci said...
    ape2 pn,celcom ttp best..hehe
    ilham suci said...
    celcom tetap best...
    cutefinger said...
    klu x baca kita x tau, nasib baik maxis aku dah expired.
    cutefinger said...
    klu x baca kita x tahu.. nasib baik maxis aku dah expired

Post a Comment



Kenangan Bersama

kenangan bersama korang xdpt @ku lupakan